<早稲田大学総合研究機構 オペラ/音楽劇研究所>10月研究例会のご案内
早稲田大学総合研究機構 オペラ/音楽劇研究所 10月研究例会のご案内
Information of Monthly Regular Meeting October 2019 (The 183rd Meeting of Opera Research Group)
Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organisation, Waseda University

▼2019年度10月研究例会(第183回オペラ研究会)
◇日時 / Date: 10月5日(土)16:30-18:40 / October 5th (Sat.) 16:30-18:40
◇会場/Venue: 早稲田大学早稲田キャンパス / Waseda University, Waseda Campus
※会場は9月27日以降に決定次第通知(Room: T.B.D.)
※キャンパスマップ/ Campus Map:
https://www.waseda.jp/top/access/waseda-campus

オペラ/音楽劇のキーワーズ / Keywords for Opera and Music Theatre

◇報告者1 / Speaker 1: 荻野 静男 / OGINO, Shizuo (16:30 ~ 17:30)
◇題目 / Title: ラインハルト・カイザーの《高慢な、転落し、再び高位に返り咲いたクロイソス》 / “Der hochmütige, gestürzte, und wieder erhabene Croesus by Reinhard Keiser”
◇言語 / Language:日本語/ Japanese
◇概要 / Abstract:
This project considers the opera Der hochmütige, gestürzte, und wieder erhabene Croesus (The Proud, Overthrown and Again Exalted Croesus) and examines some relevant aspects including the Freie Reichsstadt Hamburg, the Enlightenment, opera and citizens of the city, conflicts with Protestant Church, the figure of Croesus, and finally the opera’s libretto, music, and its dance elements.

◇報告者プロフィール / Profile of Speaker:
早稲田大学政治経済学部教授、オペラ/音楽劇研究所長。芸術学、ドイツ語圏文化の研究。共著『キーワードで読むオペラ/音楽劇研究ハンドブック』(2017)、論文『イングマール・ベルイマンによる《魔笛》の映画化』(2015)、翻訳『アンドレア・ゴットダン著「ヴァーグナーとその時代の造形芸術」』(2019)等
Professor, Faculty of Political Science and Economics and Director, Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre. Special research fields: Science of Art, German Studies. Ogino is the author of “Ingmar Bergmans Verfilmung der Zauberflöte” (research paper, 2015), translator of “Wagner und die bildende Kunst seiner Zeit” by Andrea Gottdang (Japanese translation, 2019) and coauthor of “Handbook for Opera and Music Theater Studies-Reading Keywords” (2017).

◇報告者2 / Speaker 2:山本 まり子 / YAMAMOTO, Mariko (17:40 ~ 18:40)
◇題目 / Title: メルヒェンオペラ / Märchenoper
◇言語 / Language:日本語 / Japanese
◇概要 / Abstract:
This project examines “Märchenoper” (fairy-tale opera) from the following literary and musical viewpoints. First, the presenter defines the term and explains its position in music history. Then historical background and the development of the genre is provided. The presenter explains features of the texts in the relevant oral and written literatures. Finally, musical features of the genre and representative works are discussed.

◇報告者プロフィール / Profile of Speaker:
聖徳大学音楽学部教授、早稲田大学オペラ/音楽劇研究所招聘研究員、日本声楽家協会理事。博士(人文科学)〔お茶の水女子大学〕。マーラーを中心にドイツ語圏の声楽作品とその周辺を研究。共著書に『超域する異界』『ヴァーグナーの舞台作品におけるドラマ性』など。
PhD (musicology) / Professor, Faculty of Music, Seitoku University / Adjunct researcher at the Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre / Trustee of Japan Vocalists Forum. Yamamoto’s research focuses especially on the works of Gustav Mahler and his contemporaries. She has collaborated on books such as Exporing “Ikai (Otherworld)” (2013) and Die Dramatizität in den Bünenwerken Richard Wagners (2014).


早稲田大学総合研究機構オペラ/音楽劇研究所
Waseda Institute for Research in Opera and Music Theatre (WIROM), Comprehensive Research Organisation, Waseda University:
http://www.waseda.jp/prj-opera-mt/
e-mail address:
operaken-uketsuke[at]list.waseda.jp
( [at] = @)

※研究例会の情報は、後刻 Facebookと Twitterにも掲載されますので、そちらでもご確認いただけます。
This information will be sent later by Facebook and Twitter, and you can see it in them, too.